facebook
gplus
linkedin
instagram
newsletter subscribe

Naujienlaiškio prenumerata

Naujienos

Saldumynai šeštadieniais – ką sako odontologai?

Saldumynai šeštadieniais – ką sako odontologai?

Apie skandinavišką madą – Saldumynai šeštadieniais – kalbamės su odontologe, besirūpinančia vaikų ir paauglių dantų gydymu ir priežiūra, Rasa Masiliūniene.


Švedijoje 1930-aisiais tapo aišku, kad švedų dantų būklė yra prasta. 1938-aisiais buvo nuspręsta sutelkti jėgas kovoti su šią „epidemija“. Tuo metu buvo įtariama, kad ėduonį daugiausia sukelia cukrus, tačiau nebuvo moksliškai įrodyta. 1945-1955 metais buvo atliktas šiuo metu jau kontraversiškai vertinamas mokslinis tyrimas, kurio metu 900 neįgalių asmenų, gyvenančių slaugos namuose, buvo taikyta daug cukraus turinti dieta arba mažai cukraus turinti dieta. Šiuo tyrimu pavyko įrodyti, kad cukrus sukelia dantų ėduonį ir kad suvartojamas cukraus kiekis lemia atitinkamų dantų pažeidimą, – kuo daugiau cukraus, tuo daugiau pažeidžiami dantys. Taip pat buvo nustatyta, kad svarbus ne tik suvartojamas kiekis, bet ir dažnumas, tad, remdamasi šiuo tyrimu, Švedijos sveikatos apsaugos ministerija sukūrė „Saldumynų šeštadieniais“ kampaniją, kuri šiuo metu jau yra tapusi tradicija ir vis dar palaikoma švediškųjų odontologų rūmų. Šios sukurtos tradicijos esmė – saldumynų valgoma tiek, kiek norisi, tačiau tik vieną dieną per savaitę.

Dantims kenkia visi saldumynai, o ypač – lipnūs, kibūs, į mažus tarpelius įstringantys, ilgai burnoje užsiliekantys saldėsiai.


Mes savo mažuosius pacientus ir jų šeimas supažindiname su šia skandinaviška tradicija ir rekomenduojame pabandyti namuose. „Saldumynų šeštadieniais“ tradiciją kiekviena šeima prisitaiko sau individualiai pagal asmenines galimybes. Vieni saldumynais laiko tik saldainius, šokoladą, kiti – ir bandeles, sausainius. Mes, odontologai, skatiname rinktis mažiau apdorotus, viso grūdo produktus, o ne menkaverčius, maisto elementais ir cukrumi papildytus patiekalus, tokius kaip bandelės, sausainiai. Jeigu šeimai pavyksta riboti ir tokios formos saldumynų vartojimą, tai yra tiktai sveikintinas pavyzdys.

Dantims kenkia visi saldumynai, o ypač – lipnūs, kibūs, į mažus tarpelius įstringantys, ilgai burnoje užsiliekantys saldėsiai – čiulpinukai, irisai, cukrinės „kermošinės“ lazdelės.

Džiovinti vaisiai irgi priskiriami saldumynams, nes juose gausu cukraus, dažnai dar ir pridėtinio, be to, džiovinti vaisiai yra labai lipnūs ir ilgai užsilaiko dantų vagelėse.

Sultys nėra saldumynas, bet jos turėtų būti vertinamos kaip desertas, jose gausu smulkių angliavandenių, be to, dauguma sulčių dar ir rūgščios. Sultyse nelieka naudingųjų skaidulinių medžiagų, tad jos nėra visavertis vaisių pakaitalas.

Remiantis Amerikos pediatrų rekomendacijomis, sultys turėtų būti vartojamos labai mažais kiekiais, skirtingais pagal vaikų amžiaus grupes:
» Vaikams iki 1 metų amžiaus – jokių sulčių.
» Vaikams nuo 1 iki 4 metų – ne daugiau kaip 120 ml sulčių per dieną.
» Nuo 4 iki 6 – ne daugiau kaip 180 ml sulčių.
» Vyresniems nei 7 – ne daugiau kaip 240 ml.
» Jokių sulčių prieš miegą visiems.

Skandinaviškoji mada duoti vaikams saldumynų tik vieną kartą per savaitę – pats tinkamiausias būdas kontroliuoti vaikų besaikį potraukį nesveikiems saldumynams bei ugdyti valgymo kultūrą.

[shareaholic app="share_buttons" id="5719329"]